one-life-to-waste

Alla inlägg under oktober 2011

Av varför inte - 28 oktober 2011 14:31

 


Tänkte i helgen ta och baka lite mockarutor, det var länge sedan. Gott är det också.

Av varför inte - 28 oktober 2011 13:36

Skulle du överge din religion bara för att han kräver det eller skulle du säga sayonara? Personligen är jag inte religiös på en fläck och tänker därför inte konvertera till någon annan religion som jag inte tror på.

Förstår inte varför man nu ska göra det över huvudtaget. Kärleken är väl blind? Den bryr väl sig inte om du är kristen eller jude eller muslim.

Dessutom sägs det att det finns bara en Gud, han heter bara lite olika beroende på vart du kommer ifrån och vad du tror på. (inga kommenterar om hur många gudar det finns i världen, är inte religiös och bryr mig inte).

Att man inte får gifta sig pga att man har olika religioner betyder att Gud inte accepterar dig som du är.

What else is new!

Av varför inte - 28 oktober 2011 12:32

Så vad ska man göra i helgen då? Har absolut inga som helst planer, som vanligt. Kommer väl att sitta framför bloggen och blogga om jag orkar.

Ska sitta hemma framför tv:n och tycka synd om mig själv.



 

Av varför inte - 28 oktober 2011 12:06

 


Är det någon annan som kommer ihåg denna gamla goding. Björnen Paddington. Den enda i programmet som var "verklig", resten av figurerna var tecknade. Björnen som älskade marmelad.




- Var kommer du ifrån? frågade fru Brown.

Björnen såg sig försiktigt omkring. Sedan viskade han:

- Jag har åkt båt från mörkaste Peru. Men tala inte om det för någon! Ni förstår, jag har åkt som fripassagerare.

En dag träffar familjen Brown en liten lustig björn på Paddington-stationen i London. Den har rest med ett fartyg hela vägen från Peru, som fripassagerare i en livbåt, och under vägen har den ätit sin favoritföda: marmelad.

Familjen Brown tar med sig björnen hem. Deras liv ska aldrig bli sig likt igen!

Tv
Av varför inte - 28 oktober 2011 11:45

 THEBE


Thebe var huvudstad i Waset, den fjärde nome (provinsen) i Övre Egypten. Termen "Waset" användes även som namn på staden. I vår tid räknar man även templen och gravarna på västra flodbanken som en del av staden. Staden var politisk huvudstad i det tidiga Nya riket under dess artonde dynasti. När den nittonde dynastin kom till makten flyttades huvudstaden till Nildeltat. Thebe, med sitt Amon-tempel, förblev dock den religiösa huvudstaden ända ned till kristen tid. Thebes arkeologiska lämningar erbjuder en slående vittnesbörd om den egyptiska civilisationens höjdpunkt.


 


KONUNGARNAS DAL


Konungarnas dal är en dalgång i södra Egypten, på västra sidan av Nilen nära den nuvarande staden Luxor och det forntida Thebe. Där byggdes gravar för faraonerna under Nya riket, tiden för 18:e till 20:e dynastierna. Dalen är delad i en östra och en västra del, och de viktigaste gravarna finns i den östra. I den västra finns för närvarande endast en grav, som är öppen för allmänheten – Tutankhamons efterträdare Ays grav.

Dalen användes från ca 1539 f.Kr till ca 1075 f.Kr och innehåller hittills upptäckta omkring 60 gravar. Den äldsta är Totmes I (Thutmosis I) och den sista är sannolikt Ramses XI.

I Konungarnas dal finns också gravar för favoriter inom den egyptiska noblessen och deras hustrur och barn men också ett antal av faraonernas hustrur. Drottningarnas dal påbörjades ungefär vid tiden för Ramses I. Även efter detta hände det att drottningarna begravdes tillsammans med sina män.

Konungarnas dal ingår i världsarvet Forntida Thebe, vilket upptogs på UNESCO:s världsarvslista 1979.



 

Av varför inte - 28 oktober 2011 11:00

Karnak


Karnak är en egyptisk by som en gång var en del av den antika huvudstaden Thebe. Den ligger omkring 3 km norr om Luxortemplet.

Under många århundraden var templet i Karnak det antika Egyptens huvudsakliga religiösa centrum, varje farao gjorde sina tillbyggnader eller förändringar. Den äldsta byggnaden i Karnak är det "Vita kapellet" som också har den äldsta bevarade förteckningen över nomoj (forntida distrikt).

Karnak var huvudtemplet för Amonkulten, men även andra gudar och gudinnor tillbads där.


 


Abu Simbel

 

Egyptens mäktigaste tempel, Abu Simbel, är beläget 30 mil söder om Aswan. Abu Simbel består av två tempel, båda uppförda av farao Ramses II. Det stora, vars fasad är 30 m hög och 38 m bred och det lilla, tillägnat kärleksgudinnan Hator och Ramses favorit hustru Nefertari.


I det heligaste av det stora templet finner vi fyra statyer, varav en föreställande farao Ramses själv. Detta tempel är unikt på så sätt att solen skiner in i denna delen av templet två gånger om året, de två heligaste dagarna; Den 21 februari, Faraos födelsedag och 22 oktober, dagen då han kröntes till farao.


När Dammen i Aswan byggdes bildades Nassersjön, som är 50 mil lång. Vattennivån vid Abu Simbel höjdes och för att rädda templen från att bli översvämmade flyttades de 60 m upp. Man sågade templen i 20 ton tunga block och fogade dem åter samman. Hela kalaset kostade 36 miljoner dollar, betalningen delades mellan UNESCO och Egypten.


   



Av varför inte - 28 oktober 2011 10:46

Om jag vore Saab-anställd skulle jag inte jubla idag. Vem säger att jobben stannar i Sverige? Kineserna kan nog få till bilar fortare och billigare i Kina.

Vore jag Saab-anställd skulle jag leta efter nytt jobb…eller rättare sagt jag hade letat efter ett nytt jobb för länge sedan.

Av varför inte - 28 oktober 2011 10:45

1. Eureka


 


2. Twin Peaks


 


3. Stargate Atlantis


 


4. X-files


 

5. NCIS


 

Tv

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad är du mest nöjd med hos dig själv?
 Mina djupa och intensiva ögon
 Min lagom stora näsa
 Mitt"inte alltid på min sida" hår
 Min rumpa
 Mina snygga, långa ben
 Att jag är en sådan underbar person
 Mitt vackra leende
 Allt så klart!!

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards