one-life-to-waste

Alla inlägg under maj 2013

Av varför inte - 29 maj 2013 13:53

Ok…sitter och lyssnar på P3 och deras diskussion om hur en finlandssvensk programledare i Finland blivit hotat pga hennes uttalande om det svenska språket i Finland. Hon stod positiv till det vad jag förstår. Tydligen var det någon som inte tyckte det vara passande och nu är det en diskussion på gång i Finland om huruvida landet ska vara officiellt två språkigt eller inte (en diskussion som varit igång så länge jag kan minnas).


Jag anser att man ska ta alla finlandssvenskar och flytta dom till Åland. Då slipper dom problemen och bråken med finnarna. Då slipper dom känna sig kränkta varje gång någon kommer fram till dom och säger att: Här pratar vi finska och inte svenska. (tydligen händer detta rätt ofta i Helsingfors enligt tjejen som intervjuades i radion).


Måste dock hålla med alla som tycker att svenskan inte borde vara ett officiellt språk i Finland. Skolbarnen borde inte ”tvingas” lära sig svenska utan det borde vara ett tillval. Man kan inte tvinga någon att lära sig ett språk som man förmodligen aldrig kommer att använda då stora delar av Finland fortfarande är finskspråkigt.


Här i Sverige är det ju precis tvärtemot. Man får inte lära sig sitt eget modersmål i skolan vare sig du vill det eller inte.


Anser som finsk född i Sverige att man har rätt till sitt modersmål så länge det inte går ut över hela befolkningen som det verkar göra i grannen i öst. Finlandssvenskarna är en minoritetsgrupp och anser inte att man pga det bör ha svenskan som ett obligatoriskt ämne i skolan. Då borde det vara obligatoriskt att läsa en massa andra språk i Sverige med tanke på att svenskan snart är ett minoritetspråk.


Svenskan i Finland är en kvarleva från förr då landet tillhörde Sverige. Som jag har förstått det så är Finland nu för tiden självständigt. . . . . . . . . . . . . . . . .

Av varför inte - 20 maj 2013 20:46

finns han där. Har ännu inte lyckats få honom att försvinna. Försöker och försöker.... ska lyckas om det så är det sista jag gör......

Av varför inte - 20 maj 2013 11:35

Men hallå. Hörde hur en kvinna (tjej eller vad fan man nu är i hennes ålder) säga på apoteket till byfånen bakom kassan (det går inte fort där inte) att hon hade en mardröm i natt om att hon läste Aftonbladet och att Sverige hade förlorat hockey-VM. Hon hade vaknat kallsvettig och med lätt panik. Hon fick lov att gå ut på nätet direkt och läsa att dem visste hade vunnit.


Hur idiotiska är människor egentligen? Undrar om hon hörde sig själv? För i mina öron lät det idiotiskt och patetiskt och omoget. Men så var hon inte många dagar äldre än 20….. eller ok hon var äldre men för att försvara henne lite så tänkte jag vara lite snäll…..


Tycker fortfarande att Sverige vann BARA pga bröderna Sedin. Inga bröderna Sedin ingen vinst men visst ta åt er äran, gassa i den för nästa gång blir det bara pannkaka och vem ska ni då skylla på? Det roliga är att förra veckan krävde folket att Mård skulle avgå nu helt plötsligt är han en hjälte. Vad säger det om er? Jo ni vrider kappan dit vinden blåser. Men visst Grattis nu måste ni ju bevisa nästa år att ni fortfarande är bra medans alla andra lag kan simma lugnt för dem har inga stora förväntningar.

Av varför inte - 20 maj 2013 09:01

Ja som tur var så drömde jag inte om ”han som jag inte förstår varför jag tänker på” men kan dock inte sluta tänka på honom. Han var nog det sista jag tänkte på igår kväll/natt innan jag till slut somna efter många om och men. Tror han var anledningen till att jag inte kunde somna. Men nu behöver jag inte se honom på väldigt länge då vi inte precis umgås i samma kretsar (ha har ingen krets att umgås i så risken är minimal). Nu kommer ni hjärna efter ett tag att glömma bort honom…….

En liten notering: Han ville inte ta ögonkontakt med mig och han sa inte ett ord utan satt tyst och verkade lite nervös när vi blev ensamma. Inte för att jag sa något heller. Ännu en anledning att inte han är den rätta, han verkar tycka att det är besvärligt att prata med mig alltså gillar han mig inte över huvudtaget och vem kan klandra honom. Vem skulle tycka om mig.

Av varför inte - 19 maj 2013 21:02

Jag upptäcker att jag tänker mer och mer på en viss person. En person jag inte känner mer än flyktigt, en person som jag pratat med endast ett fåtal gånger och då var han inte precis nykter. En person som är allt jag inte anser mig leta efter men av någon anledning kan jag inte sluta tänka på honom….. Det blir värre efter att jag sett honom, vilket jag gjort idag. Så nu kommer han att snurra i mina tankar ett par dagar innan jag får mig själv att fatta: Han är inte den jag söker!!!!

Av varför inte - 19 maj 2013 20:59

så nu är vi på väg mot en dryg måndag med en massa dryga landsbor som jag gillar mindre och mindre för var dag......

Av varför inte - 19 maj 2013 20:35

vara kär. Ha fjärillar i magen. Tappa aptiten. Ha ett fånigt leende på läpparna av ingen speciell anledning. Varför får jag inte känna så...??? Varför blir det inte så? Vad är det för fel på mig? Varför duger jag inte som jag är???

Av varför inte - 17 maj 2013 14:25

Saknar dig fast jag aldrig kommer att erkänna det.


Fantiserade om ett gemensamt liv men kommer aldrig att berätta om vad jag kom fram till. Känner mig tom och vet varför men kommer aldrig att säga sanningen om varför.


Blev rädd och vet den exakta tidpunkten för det.


Tåget har gått.


The ship has sailed.


Tiden är ute och kvar är jag men det är ok.


Behöver inte känna sorg för mig Göteborg. Jag kommer att klara mig. Har alltid gjort det.


Hoppas du blir lycklig. Hoppas jag inte förstört för mycket. Hoppas du tänker på mig ibland.


Du finns i mina tankar för alltid. Du den som kom så långt men inte enda till slutet.


Du är det enda jag önskar mig.


Adjö du min dröm som jag inte visste jag hade. Vi kanske ses någonstans, vid ett annat tillfälle eller i ett annat liv. Kom ihåg mig, tjejen med hatten.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad är du mest nöjd med hos dig själv?
 Mina djupa och intensiva ögon
 Min lagom stora näsa
 Mitt"inte alltid på min sida" hår
 Min rumpa
 Mina snygga, långa ben
 Att jag är en sådan underbar person
 Mitt vackra leende
 Allt så klart!!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards