one-life-to-waste

Alla inlägg den 25 november 2011

Av varför inte - 25 november 2011 14:11

Om du fick välja och vraka bland kända/icke kända, döda/levande människor vilka fyra skulle du bjuda på en drömmiddag?


Jag skulle bjuda min farfar. Han dog för nästan 15 år sedan och jag saknar honom fortfarande. Efter att han dog började allt gå åt skogen. Han var den sammanlänkande länken i min släkt. Han lät oss barnbarn göra allt som farmor inte lät oss göra. Vi visste att om farmor sagt nej gå till farfar. Han lät oss göra saker bakom farmors rygg. Jag tror han gjorde mycket bakom farmors rygg.

Hans bortgång har satt sina spår i mig. Han är den av mina far- och morföräldrar som jag saknar mest och som jag skulle vilja sitta ner med och prata om hans uppväxt. Vi vet inte så mycket om honom mer än rykten. Jag skulle vilja fråga honom hur han tyckte det var att vara soldat och mest av allt skulle jag vilja fråga honom om farmor alltid varit lika elak och speciell?


Den andra personen jag skulle vilja bjuda är Tuomas Holopainen, keyboardspelare och grundare av bandet Nightwish.

Skulle vilja veta vad som snurrar i hans huvud och vart han får inspirationen till låtarna. Skulle vilja komma honom in på skinnet och lära känna honom bättre. Vi har många tankar och värderingar gemensamt och det skulle vara intressant att bara höra honom prata om sitt liv och sina tankar. Mest av allt skulle jag vilja veta vad fan hände mellan bandet och Tarja Turunen egentligen.


Den tredje personen som jag skulle bjuda på middagen är Lasse Pöysti. Han är Mumintrollet för mig. Han har levt ett långt och intressant liv inom den finska och svenska filmbranschen. Skulle vilja höra honom berätta om den gamla goda tiden då filmerna var i svartvitt. Han har gjort över 60 filmer och ett stort antal tv-serier.

Skulle vilja veta hur det känns att för alltid bli förknippad med Muumipeikko.


Den fjärde och sista personen som jag skulle bjuda är min mamma. Hon som jag är nog intresserad av alla ovanstående tre personer. Hon hade också ett speciellt förhållande till min farfar. Hon var dottern dem aldrig fick (även om den hade ett antal döttrar). Mamma kunde säga precis allt hon tyckte och tänkte till farfar och han lät henne. Farfar visste att mamma aldrig menade något elakt med sina kommentarer.

Skulle vilja veta hur min mammas uppväxt var egentligen. Var det verkligen så som hon har berättat. Hur känns det att vara en i en stor barnaskara och inte känna sig älskad. Hur hanterade syskonen det? Hur kommer det sig att alla utom en i barnaskaran kommer överens? Hur känns det att veta att dina föräldrar bara har en favorit och är inte sena med att visa det. Skulle vilja veta mer om mina morföräldrar och vilja försöka förstå dem mer och veta varför dem aldrig brydde sig om oss sina dotterbarn?

Av varför inte - 25 november 2011 13:20

Lyssnar mycket på P3 och anser att det går ju faktiskt att lyssna på det och gillar kanalen. Tyvärr förstörs allting med en programpunkt på fredagar kl 13. Jasons spellista med Jason "Timbuktu" Diakité. Har aldrig hört så dålig musik och så segt program. Hans röst gör sig inte bra i radio en fredag eftermiddag. Man tappar helt orken och det bästa är att stänga av under den timmen. Vem fan lyssnar på soul?

Av varför inte - 25 november 2011 11:16

ÄNTLIGEN är det fredag och snart får man fira helg. Denna vecka har varit jobbig av olika anledningar. I morse så var min första tanke: I morgon får jag sova, i alla fall till kl 8. Ska ut och julshoppa i morgon. Tänkte få alla julklapar klart nu istället för sen. Så har ju lönen kommit också så det blir lite roligare att shoppa då. Tyvärr ska man betala räkningarna också idag, får se hur mycket som blir över till shopping.


Har adventpyntat på jobbet idag. Lite mysigt med alla ljus nu när det är så mörkt ute eftersom den där förbannade snön inte behagar att komma.


I helgen ska ljus upp på balkongen. Får se om jag även i år för 10:de året i rad är ensam om att ha ljus på balkongen. Så klart det ska vara ljus varför har man annars en balkong för. Knäppa människor som bor i mitt hus. Ingen annan har under den tiden jag bott där haft någon som helst ljusarrangemang på balkongen till jul, förutom jag.

I början tyckte jag det var lite pinsamt med att vara ensam med en ljusslinga, min balkong syntes så tydligt. Nu bryr jag mig inte. Ska det vara så ska det vara.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad är du mest nöjd med hos dig själv?
 Mina djupa och intensiva ögon
 Min lagom stora näsa
 Mitt"inte alltid på min sida" hår
 Min rumpa
 Mina snygga, långa ben
 Att jag är en sådan underbar person
 Mitt vackra leende
 Allt så klart!!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards