one-life-to-waste

Alla inlägg den 8 juni 2012

Av varför inte - 8 juni 2012 13:23

Ibland fastnar man på dem mest konstiga programmen på tv. Igår satt och jag zappade som vanligt och fastnade för ett program om romer. Om bulgariska romer närmare bestämt.

Det handlade om deras gravar. Våra gravar har en liten sten och ev en liten fågel eller ängel som sitter och vaktar.

Dessa människor hade hela sitt bohag med sig graven. Dem trodde nämligen på liv efter döden och då ska man ta med sig det man behöver i graven till livet efter….


Först grävde dem ur en stor grop på cirka 4 x4 meter. Sedan reste man betongväggar runt gropen (armerade väggar så ingen tjuv kunde ta sig in?). Därefter la man ner allt som den döde kan behöva i sitt ”nya” liv. T ex om personen i fråga gillat kläder så la man ner alla kläder han/hon ägde. Gillade personen guld la man i guld. En äldre herre fick med sig hela sitt sovrum med tv, bokhylla, skrivbord och maten som råkade stå framme dagen han dog.


Efter att familjen plocka i allt dem anser att den döde behöver lägger man på ett lock av armerad betong och sedan häller man för säkerhetsskull på cirka30 cmbetong.

Men det tar inte slut där.

Sen ska graven smycka utvändigt. En gravsten ja det ska man ha i marmor. Stor ska den också vara med en ingraverad bild på den döde. Sen ska den helst stå på en bädd av marmor. Om personen som ligger i graven inte gillade kyla så kunde man t om bygga ett tak för att skydda graven från snö och regn.

Det hände även att man la ner en mobiltelefon i graven som man lät vara på tills batteriet dog. Släktingarna kunde då ringa till graven (hoppas ingen förväntade sig något svar bara….).


Ok förstår att man har rätt att tro på det man vill men jag tror inte den här idén kommer att ta sig i Sverige. Kan du tänka dig gravplatserna om allt du gillade ska tas med. I för sig verkar dem flesta nu gilla sina iPhones så graven behöver ju inte bli värst stor då.


Om jag skulle ta med mig det käraste jag har så skulle mina dvd-filmer följa med, tv:n så klart och dvd-spelare (hur skulle jag annars kunna se på filmerna i efterlivet). Jag skulle nog vilja ha med min säng, mina skor och min väsksamling. Min sodastream så jag får lite bubbelvatten om jag skulle bli törstig. Ja ni fattar……


Dessa bulgariska romer ansåg precis som faraonerna att ens själ levde vidare och man ska ta med sin egendom till himlen. Till vilken nytta kan man tycka. Vore det inte bättre att dem efterlevande fick ta hand om dina saker?? Slöseri tycker jag men min åsikt räknas inte.


 

Ett "milt" exempel på en grav. Tänk tid högre och större med tak!

Av varför inte - 8 juni 2012 13:03

Hur vore det att en dag inse att du är lyckligt lottad. Att du är värd allt positivt och underbart. Att folk omkring dig älskar dig och visar dig det genom att finnas där för dig och ge dig massor av positiv feedback.


Är det verkligen någon som har upplevt detta eller är det en myt?


Jag satsat mina pengar på myt då INGEN är lycklig varje dag. Om du påstår att du är det så ljuger du dig själv rätt upp i ansiktet. Vakna upp människa….. Livet är ingen gåva och ingen kommer att tacka dig den dagen du dör. Tvärtom dem kommer att dansa på din grav……..

Av varför inte - 8 juni 2012 11:50

Så är det åter helg snart. Tiden den bara rusar och snart är det också semester som gäller. I år blir det som alla andra år en semester hemma med en bra bok eller två. Har en hel hög med böcker som det är tänkt att jag ska läsa under fyra veckor. Problemet är att jag nog hinner läsa några av dem innan min semester ens hunnit börja. Det är ju ett antal veckor kvar. Jaja, får väl köpa mig mer böcker helt enkelt.


Igår fick man en glad överraskning när man kollade saldot på banken. Skattepengarna hade kommit. Visste ju att dem skulle komma i veckan men alltid kul att veta att pengarna visst växer på banken över natten.

Nu gäller det bara att komma på vad man ska göra med sin nyvunna rikedom.

Som vanligt la jag undan en del av pengarna på sparkontot (som bara växer ....... ångest för det). Sen unnade jag mig en lyx men det tänker jag inte tala om här vad det är. Låt oss säga att det kommer inte ge mig någonting förutom lite kul om kvällarna.


I helgen då? Vad ska man hitta på? Har ett projekt som måste vara klart till augusti så jag får väl pyssla med det i helgen. Vore kul om man hann klart innan så man hinner göra lite ändringar om det skulle behövas.


Balkongen kan jag inte heller planera eftersom det är färdigt. Blev svarta möbler med glasbord. Lite blommor (dock i plast så slipper jag vattna hela sommaren) och det ser rätt mysigt ut. Det svarta går bra ihop med blå.


Något annat kul som hänt på sistone? Nej inte vad jag kan komma på men ni ska veta att jag sällan kommer ihåg dem bra sakerna. Det är mest dem negativa händelserna som fastnar och dem finns det gott om.


Ger er lite bra helgmusik så en solig och varm (19,9 grader) fredag.

Ha en bra helt och ta det lugnt i regnet som ska komma i natt.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vad är du mest nöjd med hos dig själv?
 Mina djupa och intensiva ögon
 Min lagom stora näsa
 Mitt"inte alltid på min sida" hår
 Min rumpa
 Mina snygga, långa ben
 Att jag är en sådan underbar person
 Mitt vackra leende
 Allt så klart!!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards